گروه زیارتی ریحانه کربلا

ورودی حرم امام حسین

ورودی های حرم امام حسین

شهر کربلا به سبب وجود حرم امام حسین (ع) و حضرت عباس(ع) مورد استقبال شیعیان زیادی است. همه روزه به خصوص در ایام اربعین و ماه محرم افراد زیادی از سرتا سر دنیا برای زیارت سیدالشهدا به عراق سفر می‌کنند. حرم امام حسین امروزه بسیار گسترده است. در حال حاضر عتبه حسینی در حال ساخت صحن های بزرگتر و گسترده تری در اطراف حرم امام حسین و حضرت عباس است.

بنای در حال حاضر حرم امام حسین شامل یک صحن به مساحت پانزده هزار متر مربع است و ضريح مقدس امام حسین (ع) در یک رواق به مساحت 600 مترمربع مستقر شده است.

ورودی حرم امام حسین تصویر اصلی

صحن حرم امام حسین(ع)

صحن حرم امام حسین(ع) بخشی است که رواق ها گنبدخانه را در بر دارد و دو طبقه است و دیوارهای آن با کاشی های بسیار زیبا مزین  است. رواق های زیادی در صحن واقع است که از طریق آستانه می‌توانید به آن ها بروید. این رواق ها تا ارتفاع 2 متر با سنگ های مرمر پوشانده شدند و در بخش های مختلف آن کاشی کاری های قرآنی دیده می شود که توجه زائران را به خود جلب می‌کند. تمامی سقف های حرم با آیینه کاری هایی پوشیده شده است که هنر دست ایرانیان است.

درب های صحن

حرم مطهر شامل 7 درب داخلی که برای ورودی رواق هاست . این درب ها شامل درب حبیب ابن مظاهر، درب کرامت، درب ابراهیم مجاب، درب ناصری، درب علی اکبر،درب باب الراس الحسین و درب قبله است.

درب ورودی حرم امام حسین

صحن حرم امام حسین(ع) دارای درب هایی است که هر کدام به یکی از خیابانهای اطراف حرم در کربلا باز میشوند. این درب ها در زیر ایوان‌هایی بلند و مزین به کاشی هایی که بر روی آنها آیاتی از قرآن به خط کوفی نقش بسته است، قرار دارند. صحن حرم سیدالشهدا در گذشته‌ها، هفت درب داشته اما امروزه صحن ده درب دارد که به ترتیب انها را برای شما توضیح خواهیم داد.

باب القبله امام حسین (ع)

قدیمی‌ترین در و باب اصلی ورود به صحن محسوب می‌شود .چون این باب در سمت قبله صحن است آن را «باب القبله» نامیدند.

ورودی حرم امام حسین باب القبله

باب الرجاء

این باب بین باب القبله و باب قاضی‌الحاجات است.

باب قاضی الحاجات

این باب در مقابل سوق‌العرب است و به نام امام زمان(عج)، باب قاضی الحاجات نامیدند. این باب در کنار باب الرجاء قرار دارد.

باب الشهداء

این ورودی در میانه ضلع شرقی و بر گذر زائران به سمت حرم حضرت ابوالفضل(ع) قرار دارد و به یاد شهدای کربلا باب‌الشهدا نام دارد.

باب الکرامه

این باب در دورترین نقطه ضلع شمال شرقی صحن قرار دارد و در کنار باب‌الشهدا است. به یاد کرامت و بزرگواری امام حسین(ع) آن را «باب‌الکرامه» نام گذاری کردند.

باب السلام

این باب در میانه ضلع شمالی قرار دارد. وقتی زائرین از این در وارد می‌شوند، مستقیم به امام حسین (ع) سلام می‌دهند به همین سبب به آن باب السلام می‌گویند.

باب السدره

این درب در دورترین نقطه ضلع شمال غرب صحن است و به یاد درخت سدری که در ابتدا در نزدیکی قبر مطهر امام حسین (ع) بود و مردم به سبب آن راه حرم را پیدا می‌کردند، باب السدره نام دارد. این باب در انتهای خیابان سدره قرار دارد.

باب السلطانیه

ورودی حرم امام حسین باب السلطانیه

این درب در سمت غربی صحن قرار دارد و نامش به یکی از سلاطین عثمانی که آن را ساخت، منسوب است.

باب رأس‌الشریف

باب الراس شریف درب ورودی حرم امام حسین

در میانه ضلع غربی صحن باب الراس مستقر است و چون این درب مقابل بالای سر آن حضرت قرار دارد، آن را باب الراس نامیدند.

باب الزینبیه

این دروازه در جنوب غربی صحن قرار دارد و از آنجا که به تل زینبیه یا مقام زینب نیز نزدیک است به نام «باب الزینبیه» منسوب است. در این مطلب تک تک درب های ورودی به صحن حرم امام حسین(ع) را به شما معرفی کردیم.

جهت رزرو تورهای کربلا و نجف با ما در ارتباط باشید.

Facebook
Pinterest
LinkedIn
WhatsApp
Telegram
Email
Rate this post

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
به بالای صفحه بردن