گروه زیارتی ریحانه کربلا

موزه ملی عراق

موزه ملی عراق

موزه ملی عراق در شهر بغداد قرار دارد. این موزه که با نام موزه بغداد نیز شناخته می شود، یکی از موزه های مهم در این شهر و در کشور عراق محسوب میشود.

این موزه بخشی از تاریخ و فرهنگ این مردم و سرزمین را  در دل خود جای داده است. اشیا و آثاری که در این موزه وجود دارد به موارد مختلفی از جمله تمدن میان رودان، تمدن بین النهرین، بابل و ایران مربوط می شود. موزه بعداد در شهر بغداد است و همه ساله چند صد نفر از این موزه دیدن میکنند به همین سبب از جمله مهمترین جاهای دیدنی بغداد محسوب میشود.

بعد از جنگ جهانی اول، باستان شناسان اروپایی و آمریکایی در کشور عراق شروع به حفاری کردند. در زمان کشف تعداد زیادی از آثار باستانی در سال ۱۹۲۳ میلادی، نبود موزه ای جهت نگهداری از این اشیاء در عراق به طور کاملا واضحی حس شد.

گرترود بل به عنوان باستان شناس زن انگلیسی تمام آثار باستانی عراق را جمع آوری و در بخشی کوچک از ساختمان القشله یا ساختمان سرای حکومتی قرار داد.

آدرس موزه ملی عراق: بغداد، منطقه علاوی، خیابان نصیر.

لوکیشن گوگل مپ موزه ملی عراق را از اینجا ببینید.

ویژگی ها و تاریخچه


در موزه عراق آثار بسیار گرانبها و متنوعی  وجود داشت که به فرهنگ های مختلف ارتباط داشتند. در سال 2003 زمانی که در عراق جنگ آغاز شد، آثار بسیار زیادی ازین موزه غارت شد. همین قضیه باعث شد تا چیزی حدود پانزده هزار قطعه از آثار تاریخی این موزه به غارت برود. حدودا دو سال بعد از اینکه فشار جنگ کم شد، موزه عراق دوباره بازگشایی شد.

با بازگشایی مجدد این موزه ، بسیاری از آثار تاریخی مجدد به موزه بازگردانده شد اما با این وجود بسیاری دیگر از این آثار نیز همان طور مفقود باقی ماندند و هنوز آثاری از آن ها پیدا نشده .

موزه ملی ویژگی های مختلف و متنوعی دارد یک سری ازاین ویژگی ها مربوط به ساختمان این موزه و برخی دیگر نیز مربوط به آثاری است که در این موزه وجود دارند.

ساختمان موزه ملی از چند جهت دارای ویژگی های خاص است.

این موزه چهارده سالن دارد که هر سالن را به آثار مشخصی اختصاص داده شده و سعی کرده اند نظم خاصی را به این موزه بدهند.

14 سالن در دو طبقه واقع شده و به طور کلی شامل 450 ویترین میباشد.

لازم به ذکر است که در طبقه دوم موزه ملی سعی کرده اند تا آثاری که قدیمی تر است را جای بدهند و آثار جدیدتر را در طبقه اول قرار داده اند.

آثار تاریخی ای که در این موزه وجود دارد مربوط به دوره های سومریان،اشکانیان،آشوریان و … است.

در این موزه آثار جذابی را پیدا می کنید که مربوط به دوره نمرود می شود. برای بسیاری از افراد این موضوع تعجب برانگیز است که هنوز هم طلاها و زیورآلات مربوط به دوره نمرود باقی مانده.

آثار موجود در موزه و ساعات بازدید


از آثار باستانی مربوط به دوره  اسلامی موجود در این موزه می توان به ظروف مسی دوره اسلام، صندوقچه چوبی مزار امام موسی کاظم (ع)، چراغ و منبر چوبی با نقش های اسلامی، زره، سکه، کلاه خود و شمشیر دوران اسلامی اشاره کرد.

از دیگر آثار موجود در این موزه میتوان به عطردان شیشه ای،تابوت،نقشه گچی پرنده،سکه و طاق مرمری میتوان اشاره کرد.

اطلاعات بازدید از موزه 


زمان بازدید از این موزه حدود 3 ساعت است. ساعت کاری موزه ملی از شنبه تا پنجشنبه از ساعت 9 صبح الی 13 می باشد. هزینه بلیط موزه ملی برای عراقی ها 2500 دینار و برای عرب ها و گردشگران خارجی حدود 25000 دینار یا 20 دلار است.

قیمت برای دانش آموزان عراقی 1000 دینار و برای دانشجویان مراکز علمی و دانشگاه ها 2000 دینار است.

برای رفتن به موزه ملی بغداد راه های مختلفی وجود دارد. دسترسی به این موزه به سادگی توسط مترو و قطارهای زمینی شهر بغداد امکان پذیر است .

سخن آخر:


طیبعاتاً وقتی شما با تور به کربلا سفر کنید، شهر بغداد جزء برنامه های کاروان های زیارتی نیست.

اگر شما تمایل به گشت و گذار در شهر بغداد داشته باشید، میتوانید پاسپورت خود را از مدیر کاروان خود دریافت کنید و بصورت انفرادی و با تاکسی به این شهر سفر کنید.

یادتون نره از همه جاذبه های دیدنی بغداد دیدن کنید.

چنانچه مایل هستید مطالب بیشتری در مورد کشور عراق و جاذبه های گردشگری آن بخوانید کلیک کنید.

موزه ملی عراق

Rate this post

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
به بالای صفحه بردن