گروه زیارتی ریحانه کربلا

فلسفه واقعه عاشورا

فلسفه واقعه عاشورا

 

قیام امام حسین (ع) و یارانش در کربلا، حرکت اعتراضی امام علیه حکومت یزید بود که به شهادت امام و یارانش در روز دهم ماه محرم الحرام سال 61 هجری قمری و اسارت خانواده آن حضرت انجامید.

امام حسین به سبب بیعت نکردن با حاکم مدینه که از نمایندگان یزید بود در سال 60 هجری قمری از مدینه خارج شدند و به همراه خانواده و تعدادی از بنی هاشم به مکه رفتند.

این امام معصوم حدودا 4 ماه در مکه بودند و در این مدت نامه های زیادی از سمت کوفیان برای ایشان میرسید و ایشان را به کوفه دعوت کردند.

حسین در ماه ذی الحجه راهی کوفه شدند و قبل از رسیدن به کوفه از پیمان شکنی اهالی کوفه خبردار شدند و در آنجا با سپاه حربن ریاحی روبرو شدند. ایشان به کربلا رفتند در آنجا با لشکری روبرو شدند که عبیدالله بن زیاد آنها را فرستاده بود. دو سپاه با هم وارد جنگ شدند و در 10 محرم الحرام سال 61 قمری امام حسین و گروهی از یارانش به شهادت رسیدند و خانواده ایشان به اسارت رفتند.

هدف امام حسین در فلسفه واقعه عاشورا

هدف اصلی امام حسین (ع) از قیام عاشورا طبق وصیت ایشان به محمد بن حَنَفیّه بازگرداندن جامعه اسلامی به مسیر درست و مبارزه با انحرافات جامعه بوده.

معاویه میدانست که اگر امام حسین فرصتی را پیدا کند علیه او قیام میکند. خود معاویه هم چندین بار امام حسین (ع) را تهدید کرده بودند اما هیچ گاه اقدامی بر علیه امام انجام ندادند. بعد از مرگ معاویه، پسرش یزید لعنت الله که به خلافت رسید ، به بی بند و باری و فساد و شهوت معروف بود و از هیچ گناهی حتی علنی ترسی نداشت.

یزید از اسلام چیزی نمیدانست و جامعه را به سوی بی دینی و فساد رواج میداد برای همین میان صحابه و مردم مورد قبول نبود. مردم کوفه از امام حسین خواستند تا آنها را یاری کند بنابر این امام هم برای افشای چهره واقعی و پست بنی امیه و احیای دین قیام و حرکت خود را شروع کردند.

امام حسین در مرحله اول به دنبال تشکیل حکومت اسلامی بودند و اگر هم نمیشد ایشان میخوستند با شهادت خود و یارانشان به تکلیف خود عمل کنند.

سخنرانی امام حسین:

 

امام در سخنان گهربار خود اهداف خود را از قیام علی بنی امیه فرموده اند:

اول: افشای چهره واقعی حکومت بنی امیه (لعنه الله).

امام حسین فرموده بودند در حکومتی که در راس آن یزید باشد، دیگر امیدی به بقای دین اسلام نخواهد ماند.

برداشت ازین سخن امام این است که باید با این قوم مقابله کرد و چهره واقعی آنها را اقشا کرد.

دوم احیای سنت رسول اکرم (ص):امام حسین در نامه ای به به اهالی بصره نوشته بودند : من شما را به قران و سنت پیامبر دعوت میکنم با اینکه این قوم بنی امیه نگذاشتند چیزی از سنت رسول باقی بماند.

سوم مبارزه با بدعت ها

چهارم مبارزه با فساد و گناه آشکار.

پنجم احیای حدود الهی

ششم مبارزه با کسانی که حرام خدا را حلال شمرده‌اند
هفتم: مبارزه با پیمان شکنان
هشتم: مبارزه با ظلم و ستم

نهم اجرای حق و مبارزه با باطل. امام در مسیر کربلا در جمع لشکریان حر در خطبه ای فرمودند: ایا نمیبینید که به حق عمل نمیشود و از باطل جلوگیری نمیشود؟ در این شرایط مومن واقغی باید برای دیدار پروردگار راغب باشد.

دهم مبارزه با کسانی که اموال فقیران را تصاحب و اتلاف میکردند

یازدهم احیای حق و بر پایی امر به معروف و نهی از منکر

خلاصه جنگ

 

ایشان در روز عاشورا در بیابان کربلا با سپاهیان یزید و بنی امیه وارد جنگ شدند.

فرزندان بزرگ ایشان، علی اکبر به شهادت رسیدند. طفل شیرخواره امام حسین بنام علی اصغر با تیر سه شعبه ای که حرمله به سمت این کودک پرتاپ کرد به شهادت رسید.

حضرت عباس(ع) برادر امام که سقا بودند و برای تهیه آب برای بنی هاشم به نهر علقمی رفته بودند. دستان مبارکش را قطع کردند  و اجازه بردن آب را به ایشان ندادند.

خود امام حسین (ع) را هم سر بریدند و در مظلومانه ترین حالت ممکن ایشان را به شهادت رساندند.

در فلسفه واقعه عاشورا، تعداد 72 تن از یاران ایشان و بسیاری از اهالی خانواده این حضرت نیز به شهادت رسیدند. پس از واقعه عاشورا خواهر ایشان حضرت زینب (س) ، دختر سه ساله ایشان و امام سجاد (ع) به همراه بقیه افراد بازمانده از این واقعه را به اسارت بردند.

باتوجه به روایات و صحبت های امام حسین (ع)، ایشان خواستار برقراری عدل در جامعه و تشکیل حکومت اسلامی بودند. ایشان در راه اسلام و نجات مردم از جهل و گناه قیام کردند و در راه خدا به شهادت رسیدند.

امام حسین (ع) کشتی نجات است . مکتب ایشان و قیام و شهادت ایشان در میان شیعیان بسیار با اهمیت است. هنوز هم بعد از گذشت 1400 سال مراسم عزاداری آن حضرت در ماه محرم الحرام با شکوه برگزار میشود.

زیارت کربلا آن حضرت برای شیعیان جهان به خصوص ایرانیان بسیار با اهمیت است.

برای خواندن مقالات بیشتر در مورد اماکن زیارتی عراق کلیک کنید.

 

Rate this post

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
به بالای صفحه بردن