گروه زیارتی ریحانه کربلا

کاپوتاژ ماشین به عراق

کاپوتاژ ماشین به عراق

سفر با خودروی شخصی به کربلا

 

کشور عراق برای ایرانی ها از لحاظ تجارت، زیارت و سیاحت از اهمیت ویژه ای برخوردار است. رفت و آمد به این کشور از طربق حمل و نقل زمینی بسیار راحت است. خیلی از افراد هستند که تمایل دارند با خودرو شخصی خود به عراق سفر کنند. برای اینکه این افراد بتوانند با خودرو شخصی خود سفر کنند باید از مجوزی بنام کاپوتاژ ماشین استفاده کنند. این مجوز توسط اداره گمرک ایران انجام میشود که شما باید یک سری مدارک را مورد نیاز را همراه خود داشته باشید.

در ادامه  این مطلب برای شما توضیحات کامل را خواهیم گفت.

کاپوتاژ خودرو پژو به عراق

مراحل دریافت کاپوتاژ ماشین به عراق

 

در ابتدا باید بگوییم که کاپوتاژ ماشین به عراق محدودیت‌ و قوانین مخصوص به خود را دارد که شما باید آنها را رعایت کنین. برای ورود با خودروی شخصی خارجی به عراق، شما باید از پیش مجوز کاپوتاژ ماشین را توسط مراجع مربوطه عراقی صادر می گردد، دریافت کنین. برای حمل و نقل مسافران و همچنین انتقال اجسام از سایر کشور ها به کشور عراق استفاده می ‌شود.
اگر قصد حرکت با خودروی شخصی خود را به صورت قانونی در کشور عراق دارید، دریافت مجوز کاپوتاژ ماشین به عراق امری بسیار ضروری است. با رعایت قوانین و مقررات کاپوتاژ ماشین، می‌ توانید سفری بی ‌دغدغه و خاطره ‌انگیز به عراق داشته باشید.

کاپوتاژ خودرو به کشور عراق

جهت کاپوتاژ ماشین به عراق، شما باید مدارک ذیل را به همراه داشته باشید:

  1. اصل شناسنامه مالکیت ماشین (برگ سبز ماشین)
  2. ارائه سند ماشین جهت کاپوتاژ ماشین الزامی است.
  3. کارت ماشین: کارت ثبتی ماشین که معمولا شماره خودرو و مشخصات فنی را نشان می ‌دهد.
  4. اصل گواهینامه رانندگی معتبر: برای تایید صلاحیت رانندگی شما لازم می باشد. همچنین جهت رانندگی در کشور عراق با خودروی شخصی خود، حداقل باید یک ماه و سه روز اعتبار گواهینامه بین المللی داشته باشید.
  5. بیمه نامه خودرو که شامل بیمه شخص ثالث ایرانی و بیمه برگ سبز می شود.
  6. گواهینامه بین المللی قبلی در صورت اعتبار.
  7. گذرنامه و کپی صفحه اول که حداقل شش ماه اعتبار داشته باشد.
  8. چهار عدد عکس سه در چهار: جهت استفاده در گواهینامه بین‌المللی.
  9. باید  نسخه اصل تمامی مدارک ذکر شده را جهت کاپوتاژ به همراه خود داشته باشید.

کشتی کاپوتاژ در راه عراق

مدت زمان کاپوتاژ

مدت زمان اعتبار کاپوتاژ خودرو معادل یک سال می باشد، بنابراین اگر کارت کاپوتاژ شما کمتر از 30 روز اعتبار دارد، باید آن را تمدید کنید. گواهینامه ‌(بین ‌المللی) که اعتبار آن ها بین 12 تا 36 ماه است، امکان رانندگی به طور موقت برای شما در کشور هایی که نیاز به مجوز رانندگی دارند را فراهم میکند. این گواهینامه به هشت زبان مختلف از جمله فارسی، چینی، اسپانیایی، انگلیسی و غیره ترجمه شده است. همچنین تحت هیچ شرایطی نمی توانید گواهینامه های بین المللی را تمدید کنید، بنابراین در صورت منقضی شدن تاریخ آن ها، باید جهت دریافت گواهینامه جدید  مجدد ثبت درخواست کنید.
توصیه می‌ شود که شخصی که رانندگی می ‌کند، همزمان مالک ماشین باشد و کاپوتاژ به نام خودش ثبت شود، اگر مالک و راننده افراد متفاوتی هستند، باید قبل از مراجعه به گمرک، به راننده غیر مالک یک وکالت‌ نامه رسمی داده شود. با این وکالت ‌نامه تا زمان مراجعه به گمرک، کاپوتاژ و کارت بین ‌المللی خودرو به نام راننده غیر مالک صادر خواهد شد. در این وکالت ‌نامه، حتما باید نام این شخص ذکر شود تا هیچ مشکلی برای عبور از مرز های بین ‌المللی نداشته باشد.

بنزین در راه عراق

برای کاپوتاژ ماشین به کجا مراجعه کنیم؟

برای اینکه بتوانید با ماشین شخصی خود در خارج از مرز های ایران با خیال راحت و بدون دردسر رانندگی کنید، ابتدا باید به مرکز گمرک شهری که در آن زندگی می کنید مراجعه کرده و برگه کاپوتاژ را دریافت کنید. بعد از آن باید به کانون جهانگردی و اتومبیلرانی در تهران مراجعه کنید. بنابراین باید پلاک ترانزیت مربوط به ماشین شخصی خود، دفترچه بین المللی ماشین، گواهینامه (بین المللی)، کارت عضویت و برچسب IR. را دریافت کرده تا با داشتن این مدارک با آرامش خاطر از مرز خارج شوید
در این مراکز، می‌ توانید مدارک مورد نیاز خود را ارائه داده و درخواست خود را برای کاپوتاژ ثبت کنید. تیم متخصص اداره گمرک مسئول بررسی مدارک و انجام کاپوتاژ خودرو شما خواهند بود. بهتر است قبل از مراجعه حضوری به سازمان، با اداره گمرک محلی خود تماس بگیرید و اطلاعات دقیقی درباره مدارک مورد نیاز و مراحل کاپوتاژ دریافت کنید.

کشور عراق از نظر زیارتی و تجاری بسیار مورد توجه ایرانیان است. از آنجایی که این کشور در همسایگی ایران است، شما خیلی راحت میتوانین با اتومبیل شخصی خود به آنجا سفر کنین.

سفر شخصی به عراق مزایایی هم دارد از جمله اینکه شما میتوانین به راحتی با اتومبیل شخصی خود به شهر های مختلف عراق از جمله بغداد نیز بروید و از مکان های تاریخی و تفریحی این کشور نیز دیدن فرمایید.

البته جدیدا گفته شده کاپوتاژ به کشور عراق دیگر امکان پذیر نیست و شما نمیتوانید با اتومبیل شخصی خود به این کشور سفر کنید.

کاپوتاژ خودرو به عراق پیشنهاد نمی‌شود

ما به دلایل زیر به شما پیشنهاد می‌کنیم این کار را انجام ندهید.

  1. قیمت بنزین در عراق حدوداً لیتری 4.000 دینار است. یعنی به قیمت الان دینار در حدود 160.000 تومان.
  2. پارکینگ خودرو در عراق مخصوصاً در بغداد و کربلا بسیار کم و گران قیمت است.
  3. عراق در نصب تابلوها و علائم راهنمایی رانندگی بسیار ضعیف است و به احتمال زیاد مسیر اصلی را گم می‌کنید.
  4. برای یافتن مسیر باید به نرم افزار مسیریاب مراجعه کنید پس به اینترنت نیاز دارید که بسیار گران است.

برای تماس با ما جهت راهنمایی درباره کاپوتاژ اینجا را کلیک کنید.

 

کاپوتاژ خودرو به عراق

 

 

 

 

 

 

 

Rate this post

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
به بالای صفحه بردن