گروه زیارتی ریحانه کربلا

بنات الحسن در نجف

بنات الحسن در نجف

اختلاف در تعداد فرزندان حضرت امام حسن (ع) بسیار است. از میان تحقیقات انجام شده در بین عالمان و محققان شیعه که می توان بر آن اعتماد کنیم، شیخ طبرسی تعداد فرزندان آن امام همام را شانزده پسر و دختر میداند. شیخ مفید و علامه حلی تعداد فرزندان ایشان را پانزده فرزند دختر و پسر میدانند.

دختران حضرت امام حسن(ع)

نخست: امّ الحسن كه به نكاح عبد اللّه بن زبير بن العوّام درآمد و بعد از قتل عبد اللّه، برادرش زيد او را برداشته و به مدينه آورد.

دوّم: امّ عبد اللّه است كه در ميان دختران حضرت امام حسن (ع) به جلالت و عظمت شأن و بزرگوارى ممتاز بود.

او زوجه حضرت امام زين العابدين (ع) بود و از آن حضرت چهار پسر آورد. حضرت امام محمّد باقر (ع) و حسن و حسين و عبد اللّه الباهه.

دختر سوم امّ سلمه است كه به قول بعضى از علماى نسّابه، به نكاح عمر بن زين العابدين (ع) درآمد.

دختر چهارم رقيّه است و او با عمرو بن منذر بن زبير العوّام ازدواج كرد. از دختران حضرت امام حسن (ع) جز اين چهار تن كه ذکر شد یا هيچ يك ازدواج نکردند یا از آنها خبرى نرسيده است.

خیابان بنات الحسن در شهر نجف

در نجف یکی از خیابانها منسوب به بنات الحسن است. در این خیابان مقبره دو تن از دختران امام حسن (ع) بنام های زهرا و رقیه قرار دارد.

شارع بنات الحسن یکی از خیابان های منتهی به حرم است که زائرین میتوانند بعد از زیارت امیرالمومنین به مقبره دختران امام حسن(ع) نبز بروند و آنجا را زیارت کنند.

این مقبره در بافت قدیمی شهر نجف قرار دارد.

البته در روایات اسلامی از زهرا در میان نام دختران امام حسن صحبتی نشده و بعضی از علما درباره این مزارات بنات حسن در نجف شبهه دارند.

مقبره بنات الحسن در 500 متری عتبه علوی قرار گرفته.

نکته دیگر آن است که با توجه به اینکه اهل‌بیت (ع) از محل دفن امیرمؤمنان (ع) خبر داشتند و مقبره بنات الحسن که حدود چهارصد تا پانصد متر با حرم مطهر امام علی (ع) فاصله دارد. این سؤال به ذهن ها می‌رسد که اگر اینها فرزندان بلافصل امام حسن (ع) بودند، چرا در اطراف دفن شده‌اند و قبورشان با حرم مطهر فاصله دارد؟

اما به هر حال امروزه بسیاری از زائرین در مدت زمانی که در نجف اقامت دارند به بنات الحسن میروند. در این بازدید دختران امام حسن را زیارت میکنند چرا که معتقدند دختران امام حسن نیز مانند خود ایشان غریب و مظلوم هستند و باید به زیارت آنها رفت.

شما میتوانید با رزرو تورهای کربلا از گروه ریحانه کربلا سفری خاطره انگیز با بهترین خدمات را در جوار ائمه اطهار تجربه کنید.

برای بازدید از لیست تور ها اینجا را کلیک کنید.

 

بنات الحسن در نجف

 

 

Rate this post

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
به بالای صفحه بردن