گروه زیارتی ریحانه کربلا

محراب و مقام حضرت امام سجاد

محراب و مقام حضرت امام سجاد(ع)

حضرت علی بن حسین (ع) ، ملقب به زین‌العابدین، چهارمین امام شیعیان اند که به مدت ۳۵ سال در دوران خلفای اموی ، امامت کردند. مجموعه‌ای از دعاها و مناجات امام سجاد(ع) در کتابی به نام صحیفه سجادیه گرد آمده است. برای دانلود رایگان کتاب صحیفه سجادیه اینجا را کلیک کنید.

امام سجاد (ع) در واقعه کربلا حضور داشت ولی به علت بیماری سخت، نتوانستند در جنگ شرکت کنند. لشکر عمر سعد لعنت الله پس از شهادت امام حسین (ع) ، امام سجاد را به همراه دیگر اسرای کربلا، به کوفه و شام بردند. خطبه امام سجاد در شام باعث آگاهی مردم از جایگاه اهل بیت شد.

بر اساس روایات شیعیان، امام سجاد (ع) به دستور ولید بن عبدالملک مسموم شد و به شهادت رسید. مقبره این امام در قبرستان بقیع کنار قبر امام حسن مجتبی (ع)، امام محمد باقر (ع) و امام جعفر صادق (ع) است.

مقام امام سجاد(ع) در شهر نجف

در يك كيلومتري غرب حرم امیرالمومنین(ع) ، كنار درياچه « بحر النجف » به فاصله حدود 250 متر و كنار بقعه صافي صفا، مسجد و مقامي بنا گردیده، که محل نماز و عبادت  امام سجاد (ع) می باشد. اين مسجد، گنبد و ديوارهاي كاشي كاري دارد و داخل آن محرابي به عنوان محل نماز امام سجاد (ع) بنا است. روایت است در زیارت امام سجاد براي امام علي (ع) در شهر نجف، در اين مكان عبادت کردند. در دوران صفويه، بنايي در اين مكان ساختند كه تاكنون پابرجا مانده. در پايان حكومت عثماني ها، اين بنا مجدد تعمير شد و در محراب آن سنگ زيبايي قرار گرفت .این مقام در بخش غربی شهر نجف واقع است.

محراب امام سجاد(ع) در مسجد اموی شهر دمشق سوریه

زمانیکه امام سجاد(ع) توسط سپاه بنی امیه به اسارت درآمدند و آنها را به شام بردند، ایشان در مسجد اموی دمشق در بخشی از این مسجد به عبادت و نماز میپرداختند.

ابن عساكر روایت کرده آن حضرت هر شب و روز در اين مكان هزار ركعت نماز میخواندند. محراب و مقام امام سجاد در طی زمانهای مختلف مورد تبرك و زيارت قرار دارد. نمازگاه امام سجاد(ع) در سمت شمال شرقى مسجد اموى و كنار در شرقى آن است كه پس از شبستان بزرگى قرار داشته و داراى محرابى زيبا از سنگ مى باشد.

اطراف اين محراب به وسيله پنجره محصور و درب آن بسته است. با روایات متعدد میگویند، در كنار اين مكان رأس الحسين (ع) قرار دارد. در مقابل محراب و منبر اصلى مسجد اموى ـ بين دو ستون اصلى مسجد ـ جايگاهى از سنگ با نرده هاى چوبين ساخته اند.

در روایات میگویند اينجا مكان نشستن اسراى اهل بيت و نماز گذاردن امام سجاد(ع) است.

کسانی که به سوریه سفر کردند حتما مسجد اموی را دیده اند. مسجد اموی یکی از مساجد بزرگ و مهم مسلمانان است که همه روزه افراد زیادی برای بازدید از این مسجد میروند.

جهت اطلاع از سایر مقالات در مورد اماکن دیدنی و زیارتی کربلا و نجف و سوریه اینجا را کلیک کنید. اگر علاقه مند به دیدن مطلب درباره مقام یونس نبی دارید ازینجا اقدام کنید.

محراب امام سجاد

Rate this post

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
به بالای صفحه بردن