گروه زیارتی ریحانه کربلا

تل زینبیه

تل زینبیه در کربلا

تل زینبیه در نزدیکی حرم امام حسین (ع) یکی از مکانهای زیارتی شهر کربلا میباشد. همه ساله تعداد زیادی از مردم به سبب عشق و ارداتشان به اباعبدالله و امیر المومنین (ع) به نحجف و کربلا سفر میکنند.

تل در معنای لغوی به مکان بلند تپه مانند میگویند. کلمه «زینبیه» نیز در این عبارت منسوب به زینب کبری، خواهر حسین بن علی است. این محل حدوداً پنج متر از سطح صحن حرم سیدالشهدا بالاتر است که از طریق پله می‌توان به بالای آن رفت. تل زینبیه همان جایی است که به قتلگاه حسینی(محل به شهادت رسیدن امام حسین) مشرف است. در واقعه کربلا، حضرت زینب(س) از بالای آن، حال برادرش امام حسین(ع) را به هنگام جنگ و شهادت نظاره می‌کرد.

بر اساس «تاریخ طبری» و «ارشاد مفید» اینگونه نقل شده‌ که حضرت زینب زمانیکه دیگر نبرد برادرش حسین(ع) را نمی‌بیند، به سرعت خود را به بلندای تپه مشرف بر قتلگاه می‌رساند و در هنگام آمدن به تل (زینبیه) ایشان میفرمایند :ای کاش آسمان بر زمین فرود می‌آمد. میگویند که تل باید به محل ایستادن عمربن سعد نزدیک باشد. زیرا حضرت زینب هنگامی که بر تل می آید و منظره دلخراش شهادت برادرش را می بیند  به عمربن سعد می گوید: ابا عبدالله را می کشند و تو فقط نظاره گر هستی؟ تل زینبیه بین خیمه گاه و قتلگاه قرار دارد. فاصله تل تا قتلگاه در حدود 35 متر است و در بخش جنوب غربی حرم امام حسین (ع) قرار دارد.

تل زینبیه در کربلا

بازسازی تل زینبیه

روند توسعه بنای زینبیه از سال 94 آغاز گردید و تجدید آن در سال 1398 انجام شد. فاز اول طرح توسعه حرم سیدالشهدا(ع) مزین به‌نام “صحن عقیله بنی‌هاشم حضرت زینب(س)” بخشی از طرح جامع توسعه با زیربنای 160 هزار متر‌مربع با حمایت‌های خیرین و کمک‌های مردمی و همت ستاد بازسازی عتبات عالیات اجرا شد.

این صحن که در 4 طبقه احداث و در ضلع جنوب غربی حرم و در سمت باب الراس، باب القبله، خیمه‌گاه و تل زینبیه قرار دارد. نیم ضریح داخلی آن هنر دست هنرمندان استان آذربایجان شرقی  دانشگاه هنر تبریز است. این پروژه در چارچوب توسعه حرم امام حسین (ع) است که عتبه حسینی به‌منظور استقبال بسیار زیاد زائران اجرا می‌کند.

تل زینبیه در حال یک ضریح چوبی در سمت باب الراس حرم امام حسین (ع) دارد.  هنوز صحن های و شبستان ها و آن بطور کامل ساخته نشده اند و مهندسان و معماران ایرانی در حال ساخت و تکمیل صحن عقیله بنی هاشم هستند. هتل هایی مانند الماس ،جواهر ،کورال کربلا و… در نزدیکی تل زینبیه قرار دارد. خیمه گاه، باب القبله امام حسین(ع)، خیابان سدره، مکانهای زیارتی نزدیک به تل زینبیه هستند.

تل زینبیه در کربلا بازسازی شده

اگر شما قصد سفر به کربلا با بهترین قیمت و عالی ترین خدمات هستید میتوانید از طریق گروه زیارتی ریحانه کربلا اقدام به ثبت نام تورهای کربلا و نجف کنین و سفری شیرین را تجربه کنید.

برای اطلاع از زمان تور های کربلا اینحا را کلیک کنید.

 

نوحه-کربلا-1

 

Rate this post

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
به بالای صفحه بردن