گروه زیارتی ریحانه کربلا

مرقد ابراهیم بن مالک اشتر

مرقد ابراهیم بن مالک اشتر

کشور عراق با  توجه به مکان‌های مذهبی و تاریخی فراوانی که دارد، همیشه مورد توجه زائرین و دیگر گردشگران قرار دارد. بعد از نجف و کربلا، سامرا یکی از معروف‌ترین شهرهای عراق است. در این شهر آرامگاه امام هادی و امام حسین عسکری و دیگر شخصیت‌های برجسته تاریخ اسلام در آن‌ها قرار دارد. این شهر هرساله میزبان زائرینی است که در سفر به عراق، راهی این شهر می‌شوند. اما خوب است بدانید که علاوه بر حرم امامان، در سامرا می‌توانید آرامگاه های دیگر افراد مثل ابراهیم ابن مالک اشتر را نیز زیارت کنید. ابراهیم بن مالک اشتر یکی از مبارزان علیه معاویه بوده است.

صحن حرم ابراهیم مالک اشتر

ابراهیم فرزند مالک اشتر بن حریثه النخعی، یکی از فرماندهان عرب بود که در رکاب امیرالمومنین(ع) خدمت و علیه دشمنان مبارزه می‌کرد. در جنگ ها بسیاری همراه آن حضرت حضور داشت و رشادت‌های زیادی از خود نشان داد. او در کوفه زندگی می‌کرد . ابراهیم، فرزند مالک اشتر از جنگاوران و حامیان علی (ع) بود. ابراهیم در جنگ صفین، نبرد خارز و جنگ دیر الجثالیق حضور داشت.

ایشان در جنگ صفین با معاویه جنگید و در سپاه حامیان خاندان علی(ع) با رهبری مختار ثقفی قرار گرفت. در قیام مختار نیز رشادت‌های زیادی به خرج داد.

او پس از شهادت امام حسین (ع)، در کوفه اقامت گزید. تا اینکه مختار ثقفی در زمان قیام خود، از ابراهیم دعوت کرد تا به وی بپیوندد. ابراهیم، ابتدا شک داشت که به سپاه مختار بپیوندد اما پس از دیدن نامه محمد حنفیه، با مختار بیعت کرد و به سپاهیان او پیوست.

ابراهیم بن مالک اشتر در عاشورای سال 67 ه ق. در منطقه‌ای نزدیک موصل، در جنگ با لشکر امویان، موفق به کشتن عبیدالله بن زیاد و حُصین بن نُمیر شد. وی سر ابن‌زیاد را جدا کرد و برای مختار فرستاد.

قبر مالک اشتر

شهادت

ابراهیم سرانجام در جنگی که در سال 72 ه. ق، میان لشکر شامیان و نیروهای مصعب درگرفت، کشته شد و سرش را نزد عبدالملک بردند و پیکرش را در آتش سوزاندند.

مزار ابراهیم، در جنوب شهر دجیل، نزدیک جاده قدیم بغداد- سامرا واقع قرار دارد و از زیارتگاه‌های مشهور شیعیان در استان صلاح‌الدین، محسوب میشود. ناحیه‌ای که مزار ابراهیم در آنجا واقع است، در گذشته به نام دیر الجاثلیق شناخته می‌شده است. این قبر تا سامرا 8 فرسخ و تا دجله 4 فرسخ فاصله دارد و محل شهادت اوست.

جهت دیدن تورهای کربلا و سوریه ریحانه میتوانید اینجا با ما در ارتباط باشید.

برای دیدن مرقد ابراهیم بن مالک اشتر در گوگل مپ اینجا را ببینید. اگر علاقه مند به خواندن مطلب در مورد یار دیگر امیرالمومنین با نام میثم تمار دارید ازینجا بخوانید.

مرقد مالک اشتر در شهر سامرا عراق

Rate this post

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
به بالای صفحه بردن